Com funcionarà la nova taxa d'escombraries sobre el comportament?
L'impost es començarà a aplicar a partir de l'1 de gener de 2026 i dependrà dels cops que treiem les escombraries davant de casa

[podcast id=radiopista_podcast_8531]
L'Ajuntament aplicarà una nova taxa per la recollida d’escombraries porta a porta a partir del comportament. Ho van explicar en una sessió informativa aquest dimarts davant d’una trentena de persones en què també es va presentar la nova APP ciutadana de la mancomunitat, que es diu ‘Fem Futur’. Ara bé, el nou impost servirà per premiar aquells qui ho fan bé i penalitzar (pagant més) els que ho fan malament.
És una taxa que s’adapta a les característiques de cada municipi i que compta amb dues parts diferenciades: una part fixa, que serà igual per a tothom; i una de variable; que dependrà de la quantitat de vegades que es treu la brossa al portal de casa nostra.
A la xerrada també s’hi va presentar la nova APP ‘Fem Futur’, que servirà per poder enregistrar incidències i comprovar el nombre de cops que s’ha llançat les escombraries. Per poder accedir-hi caldrà escanejar un codi QR que arribarà casa per casa a través d’una carta personalitzada.
La voluntat de la taxa és incentivar la participació en el porta a porta i penalitzar aquelles persones que ho fan malament. Es posarà en marxa a partir de l'1 de gener de 2026.
Aquesta nova taxa variable es va aprovar al novembre amb la modificació de les ordenances fiscals i inclou trams segons la participació, les aportacions per any, que es fan tant de la fracció resta com de la orgànica Dependrà, per tant, del nombre de vegades que es treu el cubell d’escombraries al portal de casa nostra.
COM FUNCIONA?
En totes dues fraccions s’han establert 3 trams. Un d’òptim, un altre intermedi i el darrer que es descriu com a baix o nul, En funció de la quantitat de vegades que es tregui el cubell al portal de casa es pagarà una cosa o una altra.
Atenció perquè hi haurà excepcions. És el cas d’habitatges buits o dels disseminats que no tinguin porta a porta. En tots dos casos només pagaran la part fixa de la quota.
I també hi haurà descomptes per a tots aquells que acreditin que fan un tractament del compostatge a casa seva o aquells que tinguin ingressos inferiors al salari minim.
En tots dos casos s’haurà de demanar la reducció de la quota abans de l’1 de març a l’Ajuntament.
QUANTS COPS HAUREM DE TREURE LA FRACCIÓ ORGÀNICA?
En aquest cas es contempla que l’ideal sigui fer més de 20 aportacions a l’any. Si fos així no se’ns aplicaria cap penalització.
Ara bé, en el cas de tirar-lo entre sis i 20 vegades l’any, tots dos inclosos, s’aplicaria 15 € de mes. I si no s’arribessin a les 6 vegades l’any, es penalitzaria amb 80 de quota variable que se sumaria als 175,68 de la part fixa.
I LA FRACCIÓ RESTA?
En el cas de la resta varia tant en la quantitat d’aportacions com en la de la penalització. L’òptima, per evitar pagar la taxa variable, seria fer entre 5 i 26 aportacions, tots dos inclosos, a l’any.
En cas que se’n fessin més de 26, es pagaria com a penalitazció 20€. I en el cas de tenir una participació baixa o pràcticament nul·la, de menys de 5 vegades a l’any, es penalitzaria amb 80€ de part variable.





